søndag 28. oktober 2012

Poetry in motion.....

Liten

I alt det store er du så innmari liten.
Så liten at du vet det ikke selv engang.
Som en liten dråpe i den store sjøen,
som skyller en stein i land på en ensom og forlatt strand.
På en bortgjemt øy i det store hav.
Som et lite sår på det store bjørketreet,
og som en drue blant alle verdens frukter.
Som en krystall i vintersnøen, og et sandkorn i ørkenens hete.
Som et smeltet drypp av snø fra tak i vårsola.
Som et løv i høststormen, og som èn av solens billiarder stråler.
Som en fyrstikk i en brann.
Som en stjerne på himmelen,
blant planeter og kloder i alle kloders rom tid og sted.
Du er et glimt i lyset. I mørket er du ingen ting.
Du er så liten………
……… For meg er du noe av det største av alt….

Kari

3 kommentarer:

  1. En eldre trøndersk mann, vis av alderens erfaringer og sine egne litteraturiske studier, sa klokelig til meg at "just show, don`t tell", etter at han hadde lest igjennom mitt bokutkast, for 5 år siden.
    Senere ble dette utkastet avvist av 2 forskjellige bokforlag. Jeg la deretter blyanten og arket på hylla, og bestemte meg for at noe litterære kvaliteter besatt jeg nok desverre ikke.

    Nå sitter jeg her da og leser "Liten", og tenker at kanskje trønderen hadde delvis rett, men også delvis feil.
    For bare ved å vise datteren din hvor ufattelig liten hun er uten å fortelle noe mer, så ville det ha kommet til å ødelegge hennes selvbilde. Ved at du føyer til den siste linjen, så `forteller` du henne noe som oppveier hennes litenhet, og løfter henne videre opp i et kjærlig, mors lys. (Mulig du tenker på noen andre, men for meg virker det mest sannsynlig at du skriver nettopp til henne).

    "Just show, don`t tell"? Ja takk - begge deler
    [sa den sort/hvite sauehaueknapp-mannen].
    Mulig jeg blåser støvet av blyanten og arket oppå hylla,
    og fortsetter skriveriet mitt.
    Takk skal du {faan meg} ha, for at du inspirerer meg til å skrive igjen....og gir meg enda mer jobb, oppå alt det andre av tidsslukende hobbyer jeg har (ikke vondt ment...bare en referanse til en overhørt setning sagt av deg på Hamar et sted, i 2012).

    Klem

    Ps: Du bør skrive mer.
    Du har, i likhet med alle som skriver, noe viktig å komme med.
    Glem aldri det.
    =o)

    SvarSlett
  2. Hei og takk for hyggelig tilbakemelding..jeg skriver stadig,men ikke alt egner seg for offentligheten..;-)..men du kunne vel strengt tatt gitt deg til kjenne??-for strengt tatt ble jeg veldig nysgjerrig nå. For du har tydeligvis truffet meg? Be brave!;-)

    SvarSlett